Przełom roku to czas szampana. Coraz więcej go pijemy, co dobrze świadczy o naszych nastrojach – i portfelach. Jak co roku w tym czasie zróbmy więc przegląd tego, co dzieje się w tym najbardziej znanym regionie winiarskim na świecie.

Ubiegły rok zaczął się optymistycznie, jeśli chodzi o dostępność szampanów, ponieważ zbiory  okazały się dla producentów niezmiernie łaskawe. Comité Champagne oficjalnie potwierdził, że odbudowa przyszłych zapasów powinna przebiegać pomyślnie po doskonałych zbiorach, zarówno pod względem ilości jak i jakości. Pamiętamy braki szampana na rynku w drugiej połowie 2022 i związane z tym zdziwienie klientów, że nie mogą kupić swojego ulubionego Dom Perignon. Region Szampanii wytwarza co roku około 300 milionów butelek szampana, z czego około 200 mln jest eksportowane do ponad 190 krajów. Niezły biznes. Jeśli przyjmiemy średnią cenę detaliczną 60 euro, to wartość rynku wyniesie około 18 miliardów euro. Mamy na nim kilka grup, z których warto zwrócić uwagę na renomowane domy szampańskie, jak Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Dom Pérignon, Krug czy Ruinart.

Mają one bogatą historię i oferują wysokiej jakości produkty, ale co ważniejsze, mają znaczący wpływ na rozwój biznesu w dziedzinie szampana.  Jednym z elementów są innowacje w technologii produkcji. Renomowane domy szampańskie inwestują w badania i rozwój, co prowadzi do nowych technologii i procesów produkcji, które wpływają na cały przemysł szampana. Zastosowanie innowacyjnych praktyk produkcji może podnieść jakość wina, co z kolei wpływa na standardy w całej branży. Bez wątpienia ta grupa producentów przoduje w tworzeniu postaw konsumentów przez promowanie trendów i stylów picia szampana. Ich wina często są punktem odniesienia dla miłośników bąbelków, przyczyniając się do kształtowania oczekiwań i gustów na rynku.

Domy te, zwane po francusku maison de champagne, promują nie tylko smak wina, ale również związany z nim luksusowy styl życia. Ich marki są utożsamiane z elegancją, wyrafinowaniem i ekskluzywnością, co przekłada się na emanowanie prestiżem. Aura luksusu kształtuje wizerunek szampana jako symbolu wyjątkowych okazji oraz wykwintnych przyjemności. Nie zapominajmy, że dostosowują swoją ofertę do zmieniających się gustów konsumentów, wdrażając na rynek nowe produkty i warianty szampana, które trafiają w oczekiwania nowoczesnych odbiorców. To pozwala na kontynuację rozwoju szampana jako trunku pasującego do różnych okazji i stylów życia. Wielkie maison od małych producentów mocno odróżnia posiadanie znaczących środków na rozwój międzynarodowej dystrybucji i kampanii marketingowych. Ich działania wspierają promocję szampana na całym świecie, co pozwala zwiększyć zainteresowanie regionem i rozwój marki.

Jeśli chodzi o mniejszych producentów, warto zwrócić uwagę na różne winnice z regionu Szampanii, które oferują wyjątkowe, ręcznie robione szampany o charakterze i smaku typowym dla danego producenta. Przykładowo  Salon, Jacques Selosse czy Egly-Ouriet znani są z produkcji szampanów na wyjątkowej parceli jednej winnicy, co pozwala na uzyskanie zwykłych i unikatowych smaków. Najbardziej znane gminy w Szampanii, z których pochodzą najlepsze winogrona, możemy podzielić na dwie grupy, specjalistów od pinot noir i chardonnay. Doskonałe pinoty to parcele Ambonnay, Aÿ i Verzenay. Absolutnie genialne chardonnay powstają w Le Mesnil-sur-Oger, Avize i Cramant. Niestety, niezależnie od wielkości zbiorów w ostatnich latach obserwujemy tendencję do wzrostu cen szampanów, co może wynikać z różnych czynników, jak zwiększone zapotrzebowanie na szampana w krajach rozwijających się czy wzrost kosztów produkcji i kwestie regulacyjne.

Warto przyjrzeć się nowym trendom i producentom. Obecnie obserwuje się wzrost zainteresowania szampanem dostarczanym przez małe, rodzinne winnice. Klienci chętniej eksperymentują z szampanami uznawanymi za „grower champagnes”, wytwarzanymi i butelkowanymi przez winnicę produkującą winogrona. To pozwala na bardziej indywidualny charakter i większą różnorodność w smaku. Ponadto producenci szampana coraz częściej inwestują w zrównoważoną produkcję, co oznacza dbałość o środowisko naturalne oraz używanie bardziej ekologicznych praktyk w uprawie winogron i produkcji samego szampana. Takich jak redukcja zużycia wody i energii oraz minimalizacja odpadów i emisji CO2 w całym procesie.

Widać wyraźnie na całym świecie, także w Polsce, zwiększone zainteresowanie szampanami organicznymi i naturalnymi, które są produkowane przy minimalnej ingerencji chemicznej. Klienci coraz częściej szukają szampanów pochodzących z winnic ze zrównoważoną uprawą i podejściem przyjaznym dla środowiska. Niektórzy producenci eksperymentują z dłuższym dojrzewaniem szampana w piwnicach, co prowadzi do powstania bardziej złożonych i pełniejszych w smaku win, a w poszukiwaniu wyjątkowych smaków badają nowe tereny uprawne, z których pochodzą ich winogrona, otwierając szampanowi nowe możliwości smakowe i aromatyczne.

Te działania dowodzą, że świat szampana jest sferą ciągłych odkryć i eksperymentów. Każdy z tych trendów przekłada się na szerszą różnorodność i innowacyjność win, co z kolei pasjonuje zarówno producentów, jak i klientów. Widać zmiany w zachowaniach konsumenckich młodszych pokoleń, które coraz częściej wykazują zainteresowanie trunkami wysokiej jakości, w tym także szampanem. Młodzi ludzie zaczynają eksperymentować z różnymi rodzajami alkoholu i rosnącym segmentem rynku są dla nich trunki premium i specjalistyczne. Wiele młodszych osób szuka ciekawych doznań smakowych i doświadczeń. Sprawia to, że szampan zyskuje na popularności jako napój, który celebruje wyjątkowe okazje, ale również może być polecany i spożywany na co dzień.